دستگاه لیزر

عوارض جانبی لیزر پوست صورت | لیزر پوست صورت چه عوارضی دارد و راه مقابله با آن چیست؟

Rate this post

اطلاعات جامعی درباره عوارض جانبی لیزر پوست صورت

عوارض جانبی لیزر پوست صورت در بسیاری از درمان هایی که جهت رفع مشکلات پوستی انجام می شوند یک سری عوارض مربوط به خودشان را دارند. لیزر پوست صورت نیز جز درمان های نوری است که از این قاعده مستثنی نیست.

عوارض جانبی درمانی که انجام می گیرد کاملا بستگی به نوع درمان دارد. برخی از درمان ها ممکن است عوارض بسیار زیاد و برخی دیگر عوارض کم و ناچیزی داشته باشند. بیمارانی که از مشکلات پوستی رنج می برند در امتحان کردن لیزر پوست صورت تردید دارند که دلیل آن عوارض جانبی لیزر می باشد. ما در ادامه می خواهیم در مورد انواع عوارض لیزر پوست صورت و چگونگی جلوگیری از وقوع آن ها بپردازیم.

اطلاعات جامعی درباره عوارض جانبی لیزر پوست صورت

عوارض لیزر پوست صورت کدامند؟

برای آنکه بخواهیم از عوارض جانبی ناشی از لیزر پوست بکاهیم باید این عوارض را به خوبی بشناسیم. در میان برخی از مردم این باور وجود دارد که لیزر پوست می تواند باعث ایجاد سرطان و نازایی شود. این نظریه از بن و پایه غلط است و هیچ محقق و دانشمندی تاکنون چنین اظهار نظری نکرده است. لیزر پوست تنها می تواند در لایه سطحی پوست نفوذ کند و آنقدر قدرتمند نیست که بتواند به اندام های داخلی بدن وارد شود.

همچنین لیزر یک روش درمانی شناخته شده و رایج در کشور های پیشرفته و توسعه یافته است. تاکنون هیچ موردی مبنی بر ایجاد سرطان پوست بعد از انجام لیزر دیده نشده است. یا حداقل منشا سرطان را لیزر پوست ندانسته اند.

بیشتر بخوانید..
معرفی دستگاه لیزر اشنایدر پلاس | 2 نمونه از مزایا و معایب آن

به همین خاطر بیماران می توانند با خیال راحت به انجام لیزر درمانی بپردازند. البته این به این معنی نیست که لیزر هیچ عوارض دیگری ندارد. عوارض ناشی از لیزر پوست صورت می توانند به دو دسته موقت و دائمی تقسیم شوند. در ادامه بیشتر به عوارض موقت و دائمی لیزر می پردازیم.

عوارض جانبی موقت لیزر پوست صورت

این عوارض همان عوارضی هستند که در اکثر بیماران مشاهده می شوند و کاملا طبیعی هستند. این گونه عوارض نهایتا تا دو هفته به صورت کامل از روی پوست صورت محو می شوند. فرقی نمی کند در کدام کلینیک و توسط چه دکتری درمان شده باشید، این عوارض ممکن است برای شما رخ دهند.

· قرمزی پوست بلافاصله بعد از انجام لیزر قابل مشاهده است. این قرمزی نهایتا تا 72 ساعت بعد از انجام لیزر به طور کلی از بین می رود.

· سوزش و خارش پوست بعد از انجام لیزر پوست صورت بسیار شایع است. این سوزش و خارش را می توان با استفاده از کمپرس یخ و پماد هایی که دکتر تجویز می کند تا 24 ساعت از برد.

· ورم و التهاب، واکنش پوست به لیزر است. پزشک برای برطرف کردن این ورم و التهاب داروهای خوراکی را برای بیمار تجویز می کند. یک هفته الی دو هفته طول می کشد تا ورم و التهابات به صورت کامل از بین بروند. استفاده از کمپرس سرد برای کاهش ورم مفید است.

· گاهی روی پوست شمار بسیار کمی از بیماران ممکن است تاول ایجاد شود. البته اگر لیزر به خوبی و توسط پزشک ماهر انجام شود امکان ندارد پوست تاول بزند. تاول پوست نهایتا تا یک هفته رفع می شود اما نباید به هیچ عنوان به آن دست زد.

بیشتر بخوانید..
دستگاه لیزر اسکلپیون چیست؟| قیمت لیزر اسکلپیون مدیواستار

همان طور که اشاره کردیم عوارض موقت لیزر پوست صورت برای بسیاری از بیماران رخ می دهند و جای نگرانی نیست. با رعایت نکات گفته شده توسط پزشک متخصص می توان این عوارض را در کمترین زمان رفع کرد.

اطلاعات جامعی درباره عوارض جانبی لیزر پوست صورت

عوارض جانبی دائمی لیزر پوست صورت

عوارض جانبی دائمی بعد از انجام لیزر پوست به ندرت روی پوست بیماران دیده می شوند. این عوارض ممکن است به صورت دائمی و یا بلند مدت رخ دهند. احتمال بروز این عوارض بسیار کم می باشد. دلیل این عوارض می تواند واکنش پوست بیمار و یا دانش ناکافی پزشک باشد. انجام لیزر به صورت نادرست می تواند احتمال وقوع این عوارض را افزایش دهد. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره ای می کنیم.

· ممکن است در محل لیزر پوست صورت، اسکار یا جای زخم دیده شود. این جای زخم خود می تواند مشکل جدیدی برای پوست باشد. برداشتن جای زخم و اسکار ناشی از لیزر گاهی اوقات سخت است.

· تغییر رنگ پوست نیز یکی از عوارض خطرناک لیزر می باشد. این تغییر رنگ در اثر آسیب به رنگدانه ها و ملانین های پوست به وجود می آید. آسیب دیدن ملانین پوست باعث تیره شدن پوست می شود. به طور کلی لیزر پوست صورت برای افرادی با پوست روشن بهتر جواب می دهد.

· لیزر ممکن است باعث فعال شدن برخی از ویروس ها و باکتری های نهفته در پوست شود. بروز تبخال در صورت نشان دهنده این عارضه است.

· ممکن است جای لیزر کبود شود. این کبودی در بیشتر موارد قابل رفع است.

بیشتر بخوانید..
آیا لیزر موهای زائد سبب ایجاد زخم می شود؟ | آیا لیزر موهای زائد باعث آسیب و عوارض می شود؟

اطلاعات جامعی درباره عوارض جانبی لیزر پوست صورت

چگونه عوارض ناشی از لیزر پوست صورت را کاهش دهیم؟

بسیاری بیماران این سوال را از پزشک خود می پرسند. این که چگونه یک لیزر پوست صورت ایمن و بدون عوارض داشته باشیم. لازم است بدانید که برخی از عوارض موقتی لیزر غیرقابل اجتناب هستند. البته وقوع این عوارض نیز برای بدن هیچ گونه خطری ندارند.

پزشکان در جلسه مشاوره قبل از شروع روند درمان، نکاتی را جهت مراقبت از پوست به بیمار گوشزد می کنند. این نکات مربوط به مراقبت های قبل و بعد از انجام لیزر پوست صورت می باشند. بیماران باید به دقت به این نکات گوش داده و آن ها را اجرا کنند. پوست بعد از انجام لیزر حساس تر از همیشه می شود. اگر مراقبت لازم از او صورت نگیرد عوارض غیرقابل پیش بینی رخ می دهند.

همچنین انتخاب دکتر ماهر و باتجربه و کلینیک معتبر در کاهش دادن عوارض لیزر نقش مهمی دارند. عوارض دائمی و خطرناک لیزر مربوط به درمان هایی هستند که توسط پزشک غیر متخصص و دستگاه غیر استاندارد انجام می شوند.

در نتیجه برای پیدا کردن پزشک با تجربه زمان مناسبی را صرف کنید. قبل و بعد از انجام لیزر در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید. بعد از لیزر از کرم های ضد آفتاب و ترمیم کننده مخصوص استفاده نمایید. از یک هفته قبل از لیزر دخانیات مصرف نکنید. بعد از انجام لیزر، پوست را توسط یک آبرسان مورد تایید پزشک آبرسانی و مرطوب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا