دستگاه لیزر

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟ | بهترین لیزر برای رفع ملاسمای صورت

Rate this post

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟ملاسمای صورت نوعی اختلال پوستی متداول در میان خانم ها است. این اختلال اغلب به صورت لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز یا آبی خاکستری در ناحیه صورت مشاهده می‌شوند.

لکه‌های ایجاد شده بیشتر بر روی چانه، گونه‌ها، پیشانی و پشت لب خانم ها دیده می شوند. به طور کلی زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله که در سن باروری هستند بیشتر به این عارضه پوستی مبتلا می شوند.

ملاسمای صورت بنا به دلایل متعددی از جمله قرار گرفتن مکرر در برابر نور خورشید و مصرف داروهای هورمونی ایجاد می شود. با این حال به نظر می رسد مهم ترین دلیل ایجاد ملاسما در ناحیه صورت قرار گرفتن متداول افراد در معرض نور خورشید است.

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟

 

تاثیر لیزر بر ملاسمای صورت

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟پیش از هر چیز لازم است بدانید تاثیر و درمان لیزر بر ملاسمای صورت موقتی است. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده لیزر به هیچ عنوان بهبودی محسوس و قابل توجهی را در این عارضه ایجاد نمی کند.

بسیاری از پزشکان متخصص پوست و لیزر معتقدند که استفاده از لیزر برای درمان ملاسما اشتباه محض است. زیرا نه تنها تاثیر دائمی در درمان آن ندارد بلکه حتی ممکن است سبب شدت یافتن آن در درازمدت شود.

بیشتر بخوانید..
دستگاه لیزر اسکلپیون چیست؟| قیمت لیزر اسکلپیون مدیواستار

بنابراین جهت استفاده از لیزر برای درمان ملاسمای صورت بهتر است با احتیاط عمل کرد و با پزشکی متخصص مشورت نمود.

نکته: افرادی که از لیزر برای درمان این نوع اختلال پوستی استفاده می کنند باید حدالمقدور از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

ممنوعیت استفاده از داروی رفع ملاسمای صورت برای چه افرادی وجود دارد؟

استفاده از داروهای رفع ملاسمای صورت برای زنان باردار ممنوع می باشد. زیرا داروهای شیمیایی و کرم های درمانی حاوی موادی هستند که ممکن است برای جنین خطرناک باشند. همچنین زنان شیرده نیز مجاز به استفاده از این داروها نمی باشند.

این افراد اگر از وجود چنین عارضه ای در صورت خود رنج می برند باید درمان خود را به عقب بیاندازند. این خانم ها می‌توانند تا به دنیا آمدن نوزاد و یا از شیر گرفتن فرزندشان صبر کنند.

بهترین نوع درمان برای رفع ملاسمای صورت کدام است؟

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟بهترین نوع درمان برای رفع ملاسمای صورت که پزشکان اغلب آن را توصیه می کنند پیلینگ شیمیایی است. پیلینگ های شیمیایی را می توان برای انواع پوست مورد استفاده قرار داد. پیلینگ ها نوعی لایه بردار قوی و موثر هستند که نوع آن باید توسط پزشک تجویز و بر روی پوست افراد به کار برده شود.

پزشک می‌تواند از پیلینگ‌های شیمیایی برای انواع مختلف پوست استفاده کند. مثلا برای درمان ملاسمای صورت اسید گلیکولیک ۳۰% تا ۷۰% مناسب است. همچنین ترکیبی از اسید گلیکولیک ۱۰% وهیدروکینون ۲% نیز می‌تواند ترکیبی موثر در درمان این عارضه باشد.

روش دیگر برای درمان ملاسمای صورت میکرودرم‌ابریژن است. میکرودرم ابریژن تشکیل شده از دستگاه مکنده خلا و مواد ساینده است. این مواد ساینده حاوی تراشه های ظریف الماس و یا کریستال های اکسید آلومینیوم هستند.

بیشتر بخوانید..
بهترین مراکز جهت درمان موهای زائد پوست های تیره رنگ | بهترین کلینیک های لیزر موهای زائد

این مواد جهت لایه برداری سطح رویه ی پوست مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که فشار خلا دستگاه بسته به نوع پوست، میزان حساسیت آن و میزان تحمل پوست بیمار تنظیم می‌شود.

استفاده از میکرودرم‌ابریژن معمولی برای درمان ملاسمای صورت اغلب در چند جلسه صورت می گیرد. مدت زمان انجام این درمان برای هر بیمار متفاوت است و ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. نکته جالبی که در مورد این نوع درمان وجود دارد این است بیمار بعد از انجام درمان نیازی به گذراندن دوره نقاهت ندارد. همچنین مراقبت های خاصی نیز برای بعد از انجام درمان توصیه نمی شوند و معمولا در یک یا دو جلسه فرد بهبود پیدا می کند.

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟

 

دوره نقاهت در صورت استفاده از لیزر برای رفع لکه های صورت چه مدت است؟

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟در صورتی که افراد برای درمان ملاسمای صورت خود از لیزر استفاده کنند باید حداقل یک هفته صورت را پانسمان و باندپیچی نمایند. مسئله مهم در خصوص استفاده از لیزر آن است که بعد از انجام لیزر پوست صورت تا حد زیادی آسیب پذیر و حساس می شود. همچنین تا حدودا ۲ تا ۳ ماه رنگ پوست صورت کاملا قرمز و ملتهب است.

بنابراین دوره نقاهت این بیماری حداقل ۲۰ روز و حداکثر ۱ ماه است. همچنین لازم است به مدت ۲ تا ۳ هفته در مراقبت از صورت نهایت سعی و تلاش خود را به کار بست. از جمله مراقبت های بعد از انجام لیزر برای رفع ملاسما شامل موارد ذیل می باشند:

  • خودداری از قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • جلوگیری از برخورد هوای گرم و سرد با پوست صورت
بیشتر بخوانید..
دستگاه آبرسان هایفرکوئنسی بعلاوه قیمت ، مشخصات ، ویژگی ها و عملکرد پاکسازی و لیزر پوست

راه های پیشگیری از ایجاد ملاسمای صورت

آیا بیماری ملاسمای صورت را می توان با لیزر درمان کرد؟محافظت از پوست صورت در برابر نور خورشید موثر ترین راه برای جلوگیری از بروز ملاسمای صورت است. با این حال در اکثر مواقع پیشگیری از ایجاد آن کاری بس مشکل و حتی غیر ممکن است.

به طور کلی افرادی که در خانواده و نزدیکان خود چنین عارضه ای را شاهد بوده اند باید احتیاط بیشتری نمایند. زیرا این افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این اختلال پوستی هستند.

برای جلوگیری از ابتلا به ملاسمای صورت استفاده کرم ضد آفتاب، کلاه، مسدود کننده های فیزیکی و عینک آفتابی تاثیر گذار هستند. همچنین این بیماری مزمن می باشد و به صورت دوره ای بروز می کند به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه می تواند موثر واقع شوند.

نکته: ملاسما صورت به آرامی بروز کرده و به آرامی نیز پیشرفت می‌کند. بنابراین برای درمان آن هم باید صبر و حوصله به خرج داد.

سخن آخر: برای رفع کامل لکه های ناشی از ملاسمای صورت باید درمان را به صورت مرحله ای و تدریجی انجام داد. بنابراین نتیجه دادن درمان نیز تدریجی می باشد و برای هر بیمار باید از یک نوع درمان خاص استفاده کرد. نوع درمان باید توسط پزشک متخصص و بعد از انجام معاینه و آزمایشات متعدد صورت بگیرد. به همین دلیل مراجعه به یک پزشک متخصص در اولویت درمان قرار دارد و هرگز نباید سرخود دست به درمان این بیماری زد.

در واقع علت اصلی جواب ندادن درمان ملاسمای صورت قرار گرفتن بیمار به صورت مداوم و در حین درمان در معرض نور خورشید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا