دستگاه لیزر

کرایو تراپی چیست؟ | عوارض، مزایا، هزینه انجام با این دستگاه، کاربردها، محاسن و معایب آن چیست؟

Rate this post

کرایو تراپی چیست؟

کرایو تراپی چیست؟ کرایو تراپی یا سرما درمانی نوعی برای از بین بردن ضایعات پوستی و زگیل های تناسلی و یا زگیل هایی که در جاهای مختلف بدن بوجود آمده اند، از طریق منجمد کردن و در دمایی در حدود منفی 190 تا 210 سانتی گراد زیر صفر، باعث از بین رفتن تغذیه خونی این ضایعات شده و به صورت کم کم از بین می روند.

کریو درمانی قدمتی زیاد دارد و از قدیم الایام از این روش برای از بردن بعضی از بیماری ها از جمله سرطان ها مورد استفاده عموم قرار می گرفت. این درمان را شاید بتوان از بهترین و بی خطر ترین و کم عوارض ترین درمان هایی دانست که می تواند به صورت گسترده مورد استفاده واقع شود.

کرایو تراپی

طریقه استفاده از روش کرایو تراپی چگونه است؟

طریقه استفاده از روش کرایو تراپی بدین شکل است که با استفاده از دستگاهی به نام کرایو که نیتروژن مایع در آن قرار دارد استفاده نمود.

این دستگاه از دو لایه محافظتی پوشیده شده است و محافظت خوبی از مایع نیتروژن می شود. با اسپری این مایع بر روی ضایعات پوستی و یا زگیل پوست اقدام به منجمد کردن و متوقف کردن روند رو به رشد این ضایعات می کنند.

در این روش وقتی نیتروژن مایع اسپری شد، عروق خونی اطراف ضایعات پوستی از بین می روند و از تغذیه و رشد زگیل ها بر روی پوست جلوگیری می شود. کرایو تراپی را شاید بتوان گفت یکی از روش های کم هزینه و کم خطر و بی عارضه دانست و مورد استفاده برای جاهای مختلف بدن قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید..
دستگاه لیزر کوترا چیست؟ | قیمت دستگاه لیزر کوترا چقدر است؟

کرایو تراپی

انواع مختلف کرایو درمانی چیست؟

کرایو درمانی انواع مختلف دارد و پزشک معالج بر اساس تجربیاتی که دارد تصمیم به استفاده از یکی از این روش ها برای درمان می گیرد. در ادامه انواع کرایو تراپی را بازگو خواهیم کرد.

1- کرایو تراپی با نیتروژن مایع

کرایو درمانی با نیتروژن مایع یکی از روش های درمانی پوست و یا برای از بین بردن ضایعات پوستی و زگیل های  تناسلی و غیر تناسلی ویروسی و عمیق و یا بیماری های سرطانی می باشد، که می توان با فریز کردن این بیماری ها، تا 196- درجه زیر صفر اقدام به منجمد کردن و از کار انداختن روند رو به رشد آن ها نمود.

وقتی با این روش عوارض پوستی را منجمد می کنیم سلول های روند تکامل و رو به رشد آن ها متوقف و خون رسانی به آن ها انجام نمی شود. همین امر باعث مرگ سلولی و در نتیجه پوسته پوسته شدن قسمت بیرونی آن ها و دقع آن از طریق سلول های و گلبول های قرمز خون می شوند.

2- کرایو درمانی با روش DMEP

در روش DMEP درمانی که در درجه منفی 57- درجه زیر صفر انجام می شود، سلول های سرطانی را با این روش فریز می کنند که می توان مقداری با درد و سوزش همراه باشد. پزشکان برای این که انعقاد خون در این روش اتفاق نیفتد و خون مردگی و لخته شدن ایجاد نشود، با استفاده از تجویز آسپرین در این روش اقدام می نماید.

3- کرایو تراپی با دی اکسید کربن منجمد

در این روش با استفاده از کپسول حاوی دی اکسید کربن منجمد انجام می شود.با اسپری دی اکسید کربن نسبت درمانی سلول های ویروسی هموروئید و یا زگیل های با عمق کم مورد استفاده موثر قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید..
مشخصات اصلی دستگاه ان دی یاگ | دستگاه ان دی یاگ دارای چه نوع خصوصیات و ویژگی ها است؟

کرایو تراپی

مراحل کرایو تراپی چیست؟

مراحل کرایو تراپی در سه مرحله استفاده و منجر به بهبودی می شود که در ادامه به آن می پردازیم

1- در مرحله انتقال سرما

در این مرحله که اولین و شروع کرایو درمانی می باشد، نقطه مورد نظر بدن مشخص و با استفاده از دستگاه کرایو شروع به انتقال سرما به آن نقطه می گردد. در این مرحله که نقطه آغازین کریو تراپی نیز نام دارد، سرمای شدیدی سراسر محل مورد درمان را فرا می گیرد.

2- مرحله شروع تخریب

در این مرحله از کرایو درمانی که شروع مرحله دوم می باشد، تخریب و مختل شدن آغاز شده و  و با نفوذ به داخل این منطقه روند رشد ضایعه مختل و متوقف می شود. در ادامه سرمای شدید و ناگهانی تمامی منطق تغذیه ضایعه را شناسایی و با مختل کردن و از بین بردن رگ های خونی تغذیه کننده باعث از بین رفتن آن می گردند.

3- التهاب و دوره گذز و شروع دوره بهبودی

در این مرحله از کرایو تراپی که راه های خونرسانی به عارضه ایجاد شده، قطع شده و شروع به مرگ آن گردیده است، التهاب در ناحیه مورد نظر پدیدار گشته و موجب روند درگیر شدن سلول های تهاجمی بدن با عارضه در بدن می گردد و التهاب و تورم و قرمز شدن در آن ناحیه مشخص و قابل دیدن است.

پس از گذر از التهاب ما روند بهبود و التیام را شاهد خواهیم بود و روز به روز عارضه رو به از بین رفتن و محو شدن می باشد.

کرایو تراپی

مراقبت های بعد کرایو تراپی چیست؟

مراقبت هایی که بعد از کرایو تراپی باید انجام شود عبارتند از:

1- بعد از کرایو درمانی ممکن است در آن نقطه با زخم روبرو گردیم و باید روند شستشو و پانسمان و درمان آن هر روزه انجام شود.

2- از دستکاری زخم و کندن روی آن باید جداً خودداری شود که این کار  انجام شود باعث التهاب و عفونت خواهد شد.

بیشتر بخوانید..
دستگاه پلاسما بیودرم چیست؟(5 عملکرد، مزایا، عوارض و قیمت )

3- مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک معالج و خوردن آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از چرک کردن زخم لازم و ضروری می باشد.

4- مراجعه دوره ای به پزشک و بازدید آن می تواند در بهبودی سریع و بدون وقفه تاثیر داشته باشد

5- از مالیدن کرم هایی آرایشی و آن دسته از مواد زیبایی و آرایشی که دارای بوی تند و یا دارای خواص دیر پاک شدن هستند، باید جداً خودداری  نمود.

کرایو تراپی

آیا کرایو تراپی باعث لاغری می شود؟

کرایو تراپی یکی از روش های لاغری بدن به حساب می آید و می تواند تاثیر چشمگیری در روند از دست دادن چربی های اضافی بدن می شود. در این روش به علت این که بدن شروع به سرد شدن سریع می گردد، افزایش گردش خون به سرعت آغاز شده و می تواند در کمتر از پنج دقیقه سیصد تا پانصد کیلو کالری از چربی های بدن سوخته و مصرف شود.

این روند مثل بالا رفتن از پانصد پله در کمتر از پنج دقیقه می ماند که به گردش خون زیاد و مصرف کالری زیادتر را می طلبد.

آیا روش کرایو درمانی برای از بین بردن موهای زائد بدن کاربرد دارد؟

استفاده از کرایو تراپی برای از بین بردن زگیل های تناسلی و غیر تناسلی و یا از بین بردن ضایعات سرطانی و همچنین از بین بردن ضایعات هموروئید کاربرد زیاد دارد و برای از بین بردن موهای زائد بدن مناسب نیست.

برای از بین بردن موهای زائد بدن باید از دستگاه لیزر مو زائد تیتانیوم بی عارضه و یا دستگاه لیزر مو زائد پلاتینیوم خوب  و یا از دستگاه های دیگر موهای زائد از قبیل دستگاه لیزر مو زائد الکس دایود قیمت مناسب استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا